PRANCŪZŲ MISTINĖ KLASIKA

Renginiai Archyvas Koncertai PRANCŪZŲ MISTINĖ KLASIKA

Renginio informacija

  • Renginio tipas: Koncertai
  • Miestas: Kaunas
  • Vieta/adresas: Kauno filharmonija
  • Pradžia: 2018-02-01 18:00
  • Aprašymas: Atlikėjai
    LIETUVOS VALSTYBINIS SIMFONINIS ORKESTRAS
    Meno vadovas ir vyr. dirigentas Gintaras Rinkevičius
    Solistai:
    ALEXANDER PALEY (fortepijonas, JAV)
    BRUNO PERRAULT (Marteno bangos, Prancūzija)
    Dirigentas GINTARAS RINKEVIČIUS
    Programoje
    Olivier Messiaen – Simfonija "Turangalila"
    Bilietai : 15, 20 Eur


    Oliviero Messiaeno simfonija "Turangalila" – vienas populiariausių šio autoriaus kūrinių, kurio išskirtinė savybė – du solo instrumentai: fortepijonas ir itin retai Lietuvos scenose girdimas elektroninis instrumentas Marteno bangos (Ondes Martenot). Šis 1928 m. prancūzų muzikanto Maurice Martenoto kartu su kito elektroninio prietaiso – termenvokso kūrėju Levu Teremenu sukurtas įrenginys – vienbalsis instrumentas su septynių oktavų klaviatūra bei siūlu su žiedu, užmaunamu ant smiliaus. Kairėje instrumento pusėje yra mygtukas, atliekantis stryko vaidmenį. Garso išgavimui muzikantui reikia paspausti klaviatūros klavišą arba įtempti siūlą iki reikiamos pozicijos ir paspausti mygtuką kairėje. Jo paspaudimo jėga valdoma ataka ir garsumas.
    Simfonijos "Turangalila" idėja glaudžiai susieta su indų mitologija. Penktojo XX a. dešimtmečio pabaigoje sukurtas opusas pripažįstamas vienu ryškiausiu simfonijos žanro pavyzdžių. Kita vertus – tai viena sudėtingiausių orkestrui parašytų partitūrų, kur kone kiekvienas orkestrantas tampa solistu, tad nenuostabu, kad scenoje ši simfonija atliekama gana retai. Tam įtakos turi ir kūrinio trukmė – pilna dešimties dalių versija skamba apie pusantros valandos.
    Kūrinio pavadinimą sudaro du sanskrito kalbos žodžiai: "turanga" ir "lila". Juos būtų galima interpretuoti taip: "meilės daina, himnas džiaugsmui, laikui, ritmui, judėjimui, gyvenimui ir mirčiai". Autorius "Turangalilos" spinduliuojamą džiaugsmą vadina "antžmogišku, besiliejančiu per kraštus, akinančiu ir tobulu". Verčiant pažodžiui žodžio "lila" reikšmė – "žaidimas", o žodžio "turanga" – "arklys". Vėlyvojoje indų mitologijoje sutinkamos tokios būtybės Turanga-vaktros – ypatinga pusdievių arba genijų klasė, gyvenanti dievo Kuberos rojuje ant Kailašo kalno. Šie pusdieviai – dangaus dainininkai ir muzikantai. Jie gimė iš Brahmos kojos piršto kartu su gamtinėmis dvasiomis – jakšais ir yra piešiami su arklio galvomis. Terminas "lila" – kūrybinis dievybės žaismas – svarbi induizmo filosofijos sąvoka.
    Užrašuose kompozitorius mini keturias temas, sutinkamas visose simfonijos dalyse. Pirmoji – atliekama trijų trombonų ir tūbos, skulptūros, atvaizdo tema. Antroji – žydėjimo tema, atliekama dviejų klarnetų. Trečioji – meilės tema, sutinkama įvairiomis formomis: nuo styginių piano šeštojoje dalyje iki galingos tutti kulminacijos finale. Ketvirtoji tema – paprasta akordų seka, naudojama fortepijono ir orkestro kontrapunktų priešpriešai paryškinti.
    Simfonijos premjera įvyko 1949 m. Bostone, jai dirigavo susirgusį kūrinio užsakovą, Bostono simfoninio orkestro dirigentą Serge Koussevitzky pakeitęs Leonardas Bernsteinas. Solo fortepijono partiją atliko vėliau O. Messiaeno žmona tapusi Yvonne Loriod, kurios sesuo Jeanne Loriod grojo Marteno bangomis.
    Kauno valstybinės filharmonijos scenoje Marteno bangų partiją atliks svečias iš Prancūzijos Bruno Perraultas, į šio instrumento paslaptis gilinęsis Strasbūro ir Paryžiaus nacionalinėje konservatorijose. Šis menininkas jau baigia skaičiuoti antrąjį dešimtmetį nuo pirmojo solo partijos "Turangalila" simfonijoje atlikimo, o jo valdomas egzotiškasis instrumentas skamba visuose žemynuose, garsiausiose pasaulio scenose. Atlikėjas taip pat rengia kamerinės muzikos, parašytos Marteno bangoms, koncertus drauge su žymiais scenos partneriais.
    Itin sudėtingą solo fortepijono partiją, išsiskiriančią keletu solinių kadencijų skambins Lietuvos publikos numylėtinis, Moldovoje gimęs ir Maskvos konservatorijoje studijavęs pianistas A. Paley, kurio tarptautinė karjera prasidėjo laimėjus pirmąją premiją J. S. Bacho konkurse Leipcige, Bösendorferio prizą ir "Grand Prix" konkurse Bulgarijoje. Šiuo metu jis koncertuoja visoje Europoje, Šiaurės ir Pietų Amerikoje, o namais laiko Niujorką ir Paryžių. Nepaprastu kūrybiniu produktyvumu stulbinantis pianistas klausytojus pakeri virtuoziška grojimo technika ir originaliomis interpretacijomis. "Klaviatūra yra pirštų tęsinys. Reikia groti karštu protu ir šalta širdimi. Neskubėti ir mėgautis kiekviena grojimo akimirka. Prieš paliesdamas klaviatūrą turi išgirsti tą garsą savo galvoje", – sako A. Paley

Dalyvių sąrašas

Renginio dalyvių nėra
PRANCŪZŲ MISTINĖ KLASIKA

Renginio svečių knyga


Komentarų nėra

Namuose

Patiko nuotrauka? Įvertink!

Reklama Sukurk savo
Reklama
Informacija

El. p.: reklama@tipro.lt

tiPRO grupės dalis
tiPRO logotipas
Ši svetainė talpinama